Υπόμνημα της Ομοσπονδίας προς Υπουργό ΠΕΚΑ

Ομοσπονδία Βατικιώτικων Συλλόγων Λακώνων Αττικής

Πραξιτέλους 87 , 18532 Πειραιάς

Email: omospondiavatika@gmail.com

Web : http://omospondiavatikon.blogspot.com

Αριθμός Πρωτοκόλλου : 0010

Αίτηση-Υπόμνημα

Προς –Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος, τμήμα Α / Λεωφόρος Αλεξάνδρας 11 T.K. 114 73

- Γραφείο Υπουργού, Υφυπουργού ΠΕΚΑ.

- Βουλευτές Νομού Λακωνίας

Θέμα :Μη σύννομη απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για αιολικό σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ονομαστικής ισχύος 36 MW στις θέσεις «Γκρόπες-Ράχη Γκιώνη και Καλογεροβούνι-Πούλος, συνοδών έργων οδικής πρόσβασης και ηλεκτρικής διασύνδεσης, εντός διοικητικών ορίων πρώην Δήμων Ζάρακα και Μολάων Νομού Λακωνίας.

Χορήγηση περιβαλλοντικών πληροφοριών-εγγράφων ώστε να αποκτήσουμε πλήρη γνώση των στοιχείων που καθιστούν περαιτέρω ακυρώσιμη την εν λόγω πράξη.

Υπόψη του Προϊσταμένου της Υπηρεσίας και των Υπουργών.

Κε Τολέρη, Κα Υπουργέ ΠΕΚΑ, Κε Υφυπουργέ ΠΕΚΑ,

προ ολίγων ημερών πληροφορηθήκαμε για την έκδοση της απόφασης που αφορά εγκατάσταση και λειτουργία αιολικών εντός και εγγύτατα της Ζώνης Ειδικής Προστασίας «Όρη Ανατολικής Λακωνίας GR 2540007».

Με α.π. υποβάλλαμε αίτημα στον Δήμο Μονεμβασίας αιτούμενοι να επιληφθεί αρμοδίως της αίτησης ακύρωσης της εν λόγω απόφασης ΥΠΕΚΑ κατόπιν συζήτησης του θέματος στο οικείο Δημοτικό Συμβούλιο.

Ως εκ τούτου, επειδή θα παραστούμε στην συζήτηση του θέματος και εν συνεχεία θα υποβάλλουμε ενδεχομένως από κοινού την αίτηση ακύρωσης (αναμένοντας και την σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Μονεμβασίας), παρακαλούμε να μας χορηγηθούν σε εύλογο χρόνο λόγω προθεσμιών, όλα τα υπ’ όψιν έγγραφα της α.π. 133877/23-12-2010 απόφασης Υπ. ΠΕΚΑ από το απαριθμούμενο ως 17 υπ’ όψιν έγγραφο, δηλαδή το υπ’ αριθμόν 53998/23-12-2005 του Γενικού Γραμματέα ΥΠΕΧΩΔΕ), έως και το απαριθμούμενο ως 48 υπ όψιν, δηλαδή το υπ’ αριθμόν 20.01.01.236/23-11-2010 έγγραφο της «Άλφα Αιολικής Μολάων Λακωνίας ΑΕΒΕ»και «Αιολικής Μολάων Λακωνίας ΑΕΒΕ». (17-48 υπ’ όψιν, όλα τα αναφερόμενα έγγραφα που έχουν πρωτόκολλο ΕΥΠΕ-ΥΠΕΚΑ)

Επαναλαμβάνουμε, επειδή αναφέρονται στην Υπουργική πράξη περισσότερα των απαριθμημένων εγγράφων παρακαλούμε να χορηγηθούν όλα τα έγγραφα ώστε να λάβουμε πλήρη γνώση.

Παρακαλούμε επίσης να μας απαντήσετε με σαφήνεια ως προς τα κάτωθι :

1) Η υπουργική απόφαση λαμβάνει υπ’ όψιν της, το σκεπτικό των 3596, 3597/2007 αποφάσεων ΣτΕ, την επονομαζόμενη από τους συντάκτες της, «Ειδική χωροταξική μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την χωροθέτηση ζώνης αναζήτησης ΑΣΠΗΕ στη ΒΑ Λακωνία».

Βάσει του α.π. 109761/29-12-2006 ΕΥΠΕ/ΥΠΕΧΩΔΕ, η προαναφερόμενη μελέτη «δεν εγκρίθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ, αφού κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται βάσει νομοθετικών ή κανονιστικών διατάξεων». Κατά το άρθρο 9 του νόμου υπ’ αρ 3851/2010-θέματα χωροθέτησης εγκαταστάσεων Α.Π.Ε.-«Για την εγκατάσταση σταθμών ΑΠΕ λαμβάνονται υπόψη μόνο εγκεκριμένα χωροταξικά, πολεοδομικά, ρυθμιστικά σχέδια χρήσεων γης και εγκεκριμένες μελέτες που εναρμονίζονται προς το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ..» Η χρηματοδοτημένη από τις μητρικές εταιρείες του θέματος μελέτη για να γεμίσει η ΒΑ Λακωνία ανεμογεννήτριες ούτε εγκεκριμένη είναι ούτε εναρμονίζεται με το ΕΠΧΣΑΑ/ΑΠΕ.

Πως γίνεται και λαμβάνεται υπ’ όψιν αυτή η «μελέτη» από την Υπουργό και Υφυπουργό ΠΕΚΑ;

2) Είχε λάβει γνώση το ΥΠΕΚΑ των α.π. 1255/31-5-2010 και 1221/31-5-2010 πράξεων του Γενικού Γραμματέα Περιφερείας Πελοποννήσου δια των οποίων κηρύχθηκαν αναδασωτέα 128.618 τετραγωνικά μέτρα στις θέσεις Πούλος-Καλογεροβούνι και 157.313 τετραγωνικά μέτρα στις θέσεις Γκρόπες-Ράχη Γκιώνη, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είχε εκχερσωθεί παράνομα στα πλαίσια της υλοποίησης των αρχικών εγκρίσεων επέμβασης για την εγκατάσταση των αιολικών (πριν διακοπούν οι εργασίες από το ΣτΕ κατόπιν υποβολής αιτήσεων ακύρωσης των σχετικών ΚΥΑ/ΕΠΟ και ΑΕΠΟ και των αδειών εγκατάστασης), με Εισαγγελική μάλιστα παρέμβαση προς αποκατάσταση της νομιμότητας ;

Είχε λάβει γνώση το ΥΠΕΚΑ περί της έκδοσης των α.π. 1862, 1863/16-8-2010 πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής δια των οποίων αποβλήθηκαν οι «Άλφα Αιολική Μολάων Λακωνίας ΑΕΒΕ» και «Αιολική Μολάων Λακωνίας ΑΕΒΕ» από τις «αυθαίρετα και χωρίς κανένα δικαίωμα» καταληφθείσες και εκχερσωθείσες δημόσιες δασικές εκτάσεις όπου και βεβαιώθηκαν σε βάρος των αποβαλλομένων 59.000 € λόγω καταστροφής της δασικής βλάστησης και προς αποκατάσταση αυτής και 342.500 € για αποζημίωση λόγω παρανόμου χρήσης της δασικής έκτασης;

Αν ναι, γιατί η ενσωματωμένη στην ΕΠΟ έγκριση επέμβασης φαίνεται να χορηγείται σε δασική έκταση και όχι σε αναδασωτέα;

Αν όχι, τι σκοπεύει να κάνει το ΥΠΕΚΑ με την προδήλως ακυρώσιμη Υπουργική απόφαση, θα παραμείνει ως έχει αυτή, θα «θεραπευτεί» κατά το μέρος που αφορά στην έγκριση επέμβασης, ή θα ανακληθεί δεδομένων και των άλλων νομικών ελαττωμάτων της;

Θα ανακληθούν οι πράξεις χαρακτηρισμού που φέρουν τις εκτάσεις ως δασικές ενώ αυτές είναι αναδασωτέες ή θα κληθεί ο Δασάρχης Μολάων να εγκαταστήσει τις θυγατρικές της «Ελληνικής Τεχνοδομικής Άνεμος Α.Ε.», επίσης θυγατρικής, στην αναδασωτέα έκταση από την οποία έχουν προ ολίγων μηνών αποβληθεί; Θα νομιμοποιηθούν οι παρανομίες των ενεχομένων εταιρειών από την διοίκηση ή θα τακτοποιηθούν μέσω κάποιου είδους περαίωσης;

Η ΕΥΠΕ/ΥΠΕΚΑ είχε λάβει γνώση του α.π. 35/18-1-2010 πορίσματος του Επιθεωρητή Δασών Πελοποννήσου ο οποίος εξετάζοντας καταγγελία που υποβλήθηκε σχετικά με την παράλειψη καθήκοντος του Δασάρχη Μολάων να κηρύξει τις εκχερσωμένες περιοχές αναδασωτέες, διαπίστωσε αρμοδίως, ότι το Δασαρχείο Μολάων δεν παρακολούθησε την εφαρμογή της έγκρισης επέμβασης και της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων με αποτέλεσμα οι εταιρείες ανενόχλητες, να προκαλέσουν τις περιγραφόμενες στην έκθεση αλλοιώσεις του φυσικού αναγλύφου σε υπερβολικό και μη αναστρέψιμο βαθμό (υποβάθμιση περιβάλλοντος), ότι και όταν επισημάνθηκαν οι παράνομες πράξεις των εταιρειών από την αρμόδια υπηρεσία Νομαρχίας το έτος 2006 και κατά την έκδοση πράξεων χαρακτηρισμού των εκτάσεων, πάλι δεν προέβη στις οφειλόμενες ενέργειες (μηνύσεις, κήρυξη αναδασωτέων των παρανόμως εκχερσωθεισών εκτάσεων, έκδοση πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής κατά των εταιρειών);

[Διαπιστώθηκαν επίσης ευθύνες της Δ/νσης Δασών Λακωνίας για την απραξία της, επειδή δεν διέταξε την λήψη των οφειλομένων ενεργειών και στη συνέχεια δεν έλεγξε την υφιστάμενη της υπηρεσία του Δασαρχείου Μολάων.

Ο Επιθεωρητής Δασών πρότεινε να κηρυχθούν αναδασωτέες οι παράνομα εκχερσωθείσες δημόσιες δασικές εκτάσεις, να μηνυθούν οι εταιρείες, να εκδοθούν πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής των εταιρειών με σκοπό την είσπραξη της οφειλόμενης αποζημίωσης για την ζημιά σε βάρος του δημοσίου, να εισπραχτούν τα οφειλόμενα ανταλλάγματα χρήσης των εκτάσεων, να ανακληθούν οι πράξεις χαρακτηρισμού 1968,1969/2008 γιατί χαρακτηρίστηκαν εκτάσεις ως δασικού χαρακτήρα ενώ έπρεπε να κηρυχτούν αναδασωτέες, να διακοπεί η διαδικασία επαναδειοδότησης μέχρι την ολοκλήρωση των οφειλόμενων ενεργειών, να αναζητηθούν ευθύνες των εμπλεκομένων υπαλλήλων, στην περίπτωση επανάληψης της διαδικασίας αδειοδότησης να απαιτηθεί η σύνταξη Ειδικής Μελέτης αποκατάστασης των διαταραγμένων χώρων].

3) Είχε αποσταλεί προς Υπουργείο ΠΕΚΑ, γραφείο Υφυπουργού Αθ. Μωραΐτη από την Δ/νση Προστασίας Δασών, το α.π. 804/3-3-2010 ενημερωτικό σημείωμα που το υπογράφει ο τότε Προϊστάμενος της Γενικής Δ/νσης Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος Σταύρος Σαγρής όπου αναφέρονταν τα εξής κάτωθεν ;


«Θέμα: Αιολικός Σταθμός Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργεις (ΑΣΠΗΕ) στην θέση Γκρόπες-Ράχη Γκιώνη Δήμου Ζάρακα, Νομού Λακωνίας.

Κατόπιν προφορικής εντολής αναφορικά με το αντικείμενο του θέματος παραθέτουμε τα εξής: με την 1407/25-11-1999 Δ/νσης Δασών Λακωνίας « Έγκριση κατασκευής έργων υποδομής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας» χορηγήθηκε στην εταιρεία Αιολική Μολάων Λακωνίας ΑΕ, άδεια επέμβασης μέσα σε δημόσια δασική έκταση για την εγκατάσταση του αιολικού πάρκου 24 Α/Γ, καθώς και του απαιτούμενου οδικού δικτύου προσπέλασης σ΄ αυτό. Με την 1754/1-9-2003 απόφαση Γενικού Γραμματέως Περιφερείας Πελοποννήσου εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου.

Στη συνέχεια και επί πλήθους καταγγελιών, τόσο τοπικών συλλόγων (Σπηλαιολογικός όμιλος Ταϋγέτου-Πάρνωνα) αλλά και κατοίκων της περιοχής κατά της απόφασης 1754/1-92003 του Γ. Γ. Περιφερείας Πελοποννήσου, εκδόθηκε η απόφαση ΣτΕ 3597/2007 ακύρωσης της με το αιτιολογικό ότι δεν είχε προηγηθεί χωροταξικός σχεδιασμός και δεν έχει συνταχθεί συνολική μελέτη για την εγκατάσταση αιολικών σταθμών στη περιοχή. Ακόμη στις καταγγελίες αναφερόταν ότι η εν λόγω εταιρεία είχε κάνει υπερβάσεις ως προς τη συνολική εγκριθείσα άδεια επέμβασης, κάτι το οποίο επιβεβαιώθηκε και διαπιστώθηκε από την Περιφερειακή Δασική Υπηρεσία, μετά από αυτοψία που διενεργήθηκε, όπως αναφέρεται σχετικά στο με αριθμό 35/18-1-2009 (2010) πόρισμα του Επιθεωρητή δασών Πελοποννήσου κ. Κων. Γεωργιλά, ο οποίος και το διαβίβασε στον κ. Εισαγγελέα Σπάρτης, και ήδη διεξάγεται προανάκριση. Επίσης, όπως αναφέρεται στο ανωτέρω πόρισμα, από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης δεν προκύπτει ότι έχει καταβληθεί από την εταιρεία το προβλεπόμενο αντάλλαγμα χρήσης της έκτασης. Επιπρόσθετα αναφέρεται ότι, οι ανεξέλεγκτες επεμβάσεις έχουν δημιουργήσει μη αναστρέψιμες καταστάσεις στην περιοχή.

Η υπηρεσία μας με το αριθ. 101915/4581/4-12-2008 έγγραφο ζήτησε από την αρμόδια δασική υπηρεσία (Δ/νση Δασών Περιφερείας Πελοποννήσου), να εισηγηθεί επί των καταγγελιών που αφορούσαν παράνομες επεμβάσεις στις υπόψη εκτάσεις. Η περιφερειακή Δασική Υπηρεσία απάντησε με το αριθ. 619/1-4-2009 έγγραφο της, ότι δεν υφίσταται ζήτημα παράνομων επεμβάσεων, παρά μόνον, υπάρχουν εκκρεμότητες στο φάκελο της υπόθεσης που διευθετούνται. Επισημαίνουμε ότι η ανωτέρω θέση της Περιφερειακής Δασικής Υπηρεσίας, ερχόταν σε αντίθεση με το προαναφερθέν πόρισμα του Επιθεωρητού Δασών Περιφερείας Πελοποννήσου, ο οποίος, πέραν των ευθυνών που απέδωσε, ζήτησε να ληφθούν όλα τα προβλεπόμενα από την δασική νομοθεσία μέτρα προστασίας των δασικών εκτάσεων και να διακοπεί η διαδικασία επαναδειοδότησης του έργου. Ως εκ τούτου η υπηρεσία μας με το αριθ. 102068/2500/27-5-2009 έγγραφο γνωμοδότησε ότι η αδειοδοτική διαδικασία δεν μπορούσε να συνεχιστεί λόγω ύπαρξης οφειλομένων ενεργειών της Περιφερειακής δασικής Υπηρεσίας.

Αναφέρουμε ακόμη, ότι με την αριθ. 783/07 απόφαση ΣτΕ κρίθηκε αντισυνταγματική η νομιμοποίηση παρανομιών από την διοίκηση, κάτι που εν προκειμένω έχει εφαρμογή στην περίπτωση που η εισαγγελική έρευνα διαπιστώσει ότι τέτοιες πράξεις συντελέστηκαν. Ενέργειες επί της υπόθεσης έγιναν και από την συναρμόδια Δ/νση Αισθητικών Δασών Δρυμών και Θήρας η οποία γνωμοδότησε θετικά για το έργο προς την ΕΙΠΕ με το αριθ. 115/228/15-1-2010.

Ο Προϊστάμενος της Γενικής Δ/νσης Σταύρος Σαγρής Δασολόγος.


Κε Μωραίτη είχατε ναι ή όχι λάβει γνώση του άνωθεν υπηρεσιακού σημειώματος;

4) Μπορείτε κε Τολέρη να μας πληροφορήσετε αν στα πλαίσια της εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων άλλου(ων) αιολικών έργων εντός ή πέριξ της Ζώνης Ειδικής Προστασίας «Όρη Ανατολικής Λακωνίας», λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις αθροιστικές επιπτώσεις από τις μέχρι τώρα χορηγηθείσες αιτήσεις παραγωγής, εγκαταστάσεις και λειτουργία αιολικών σταθμών, αιτήσεων για χορήγηση αδειών και εγκρίσεων περιβαλλοντικών όρων, έχει καταγραφεί σε μελέτη ΠΠΕ ή ΜΠΕ ή σε γνωμοδότηση(εις) υπηρεσίας(ών) ΥΠΕΚΑ, ότι ενδέχεται ή εκτιμάται να προκύψουν σημαντικές επιπτώσεις που αφορούν στον βιότοπο και τα είδη που τον χρησιμοποιούν και ως εκ τούτου τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 6 της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ; (Που έχει μεταφερθεί στρεβλά στο εθνικό δίκαιο).

Δεδομένου ότι το ενδεχόμενο των σημαντικών επιπτώσεων δεν αφορά τα «συμπεράσματα των ΜΠΕ» αλλά τα αποτελέσματα της κατάλληλης εκτίμησης κατά την οδηγία 92/43/ΕΟΚ (και όχι κατά την οδηγία 85/337/ΕΟΚ όπως έχει τροποποιηθεί) και οι σημαντικές επιπτώσεις αφορούν τους σκοπούς διατήρησης του τόπου και όχι τα «χαρακτηριστικά του τόπου» , γιατί αδειοδοτήθηκαν τα αιολικά της «Ελληνικής Τεχνοδομικής Άνεμος Α.Ε», αφού οι σημαντικές επιπτώσεις μεταφράζονται σε υποβάθμιση βιοτόπου και διακινδύνευση απειλουμένου είδους ορνιθοπανίδας στην Ευρώπη (χαρακτηρισμού της ΖΕΠ), απειλουμένων παγκοσμίως ειδών ορνιθοπανίδας (είδη εξάπλωσης) και άλλων προστατευομένων μεταναστευτικών ειδών πτηνών του παραρτήματος Ι της οδηγίας 79/409/ΕΟΚ;

Εκτιμούμε ότι οι σκοποί διατήρησης της περιοχής, δεν συνάδουν με τους διακηρυγμένους στόχους του ΥΠΕΚΑ να την μετατρέψει σε ελικοδρόμιο. Πρόκειται για μία περιοχή πολύ σημαντική για την ανάπαυση και φωλεοποίηση των πουλιών. Μπορεί να είναι επίσης σημαντική για την εκμετάλλευση των ανέμων της περιοχής, αλλά υφίσταται νομολογία της ΕΑ ΣτΕ σχετικά με την στάθμιση που πρέπει να γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις.

Παρακαλούμε για την άμεση ικανοποίηση της αίτησης μας ως προς τις χορηγήσεις εγγράφων, καθώς και για σαφείς και έντιμες απαντήσεις ως προς τα τεθέντα εκ μέρους μας ερωτήματα.

Μετά τιμής

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΒΑΤΙΚΙΩΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΛΑΚΩΝΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου